• ul. Reymonta 6/1, 68-100 Żagań

ZAKRES NASZYCH USŁUG CO MOŻEMY DLA CIEBIE ZROBIĆ

Witamy w świecie naszej firmy

Poniżej przedstawiamy skondensowaną informację o możliwościach wykorzystania oferowanej przez nas technologii stosującej płyty z wierzby energetycznej.

Usługi oferta

Zakłada ona wykorzystanie wierzby w podbudowie obiektów liniowych i powierzchniowych. Są to nowe metody, bazujące na module płyty wykonanej z całkowicie biodegradowalnych materiałów w postaci prętów wierzbowych, które – naszym zdaniem – posiadają istotnie wyższe walory techniczne i eksploatacyjne, niż dotychczas stosowane, dysponując jednocześnie właściwościami porównywalnymi lub lepszymi od geosyntetyków.

Technologia ta jest obecnie wykorzystywana na szeroką skalę w budownictwie hydrotechnicznym, gdzie istotnie podnosi trwałości obiektów narzutowych, przyczyniając się do zmniejszenia tempa, a z czasem zatrzymania, osiadania narzutów w gruntach słabonośnych (najczęściej występujących nad brzegiem morza lub w dolinach rzek).

Mamy za sobą pierwsze próby wykorzystania tego materiału w budownictwie drogowym. W obszarach leśnych mogą być stosowane nawet na gruntach, na których inne metody wykonywania nawierzchni nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Proponowane rozwiązanie sprawdza się na obszarach o nieuregulowanych stosunkach wilgotnościowych, gruntach mało spoistych, lub tracących spoistość w przypadku posiadania wysokiej wilgotności.

Poprzez modułowe rozwiązanie, wykonanie podbudowy: drogi leśnej, drogi tymczasowej, parkingów, szlaków zrywkowych na gruntach trudnych jest krótkie czasowo, nie wymaga wymiany gruntów, nie utrudnia naturalnej retencji wodnej, przyczyniając się do podniesienia trwałości nawierzchni wykonanych nawet z różnoziarnistego piasku.

Droga gruntowa wykonana w przedmiotowej technologii już w kilka tygodni od wykonanych prac, zaczyna wyglądać całkowicie naturalnie, zaczynając zarastać gatunkami roślin zielnych, przestając być przeszkodą na szlakach migracyjnych zwierząt, między innymi ze względu brak potrzeby wykonywania nawierzchni drogi na nasypie. Oczywiście zastosowanie płyt z wierzby niewitalnej nie spowoduje efektu zarastania zachowując naturalny stan terenu.

Parametry drogi tymczasowej są wystarczające do prowadzenia prac transportowych drewna w przypadkach pojedynczych powierzchni zrębowych. Trwałość podbudowy dochodzi do kilkunastu lat, a w przypadku stałego wysokiego uwilgotnienia gruntu nawet dłużej.

W dłuższym okresie czasu moduły tracą swoje właściwości tylko na gruntach przesuszonych, o niskich wysokościach wód gruntowych lub wydmowych, gdzie po pewnym czasie pręty tracą swoją witalność i stają się łamliwe (trwałość do 10-lat) . Natomiast świetnie sprawdzają się na takich terenach jako tymczasowe drogi dojazdowe (o okresie trwałości do kilkunastu miesięcy), umożliwiając przejazd po gruntach sypkich, bardzo mało zwięzłych. W takim wypadku mogą być wykorzystane kilkukrotnie w krótkim okresie czasu przy warunku utrzymania ich witalności.

Materiał ten, choć nie jest poddawany żadnym zabiegom impregnacyjnym, posiada naturalną ochronę przed wnikaniem większości grzybów i innych patogenów, posiadając wysoką odporność na zmienne warunki wilgotnościowe. Poprzez zastosowanie płyt z materiału witalnego można uzyskać efekt dodatkowej stabilizacji płyty w podłożu w postaci jej ukorzenienia.

W przypadku, gdy nie oczekujemy, by droga zaczęła zarastać stosować można płyty niewitalne, przesuszone. W obu przypadkach wymagają dogęszczenia piaskiem w celu uzyskania właściwej nośności modułu. Ich wiązkowa budowa powoduje zwiększenie powierzchni nośnej podbudowy pod koleiną tworzoną przez pojazdy, przyczyniając się do utrzymania jej na stałym poziomie, wstrzymując wystąpienie punktowego osiadania podbudowy względem szerokości jezdni gruntowej. Pręty naturalnie rozkładają nacisk na podłoże zwiększając powierzchnię przenoszenia naprężeń.

Z powodzeniem można ją stosować pod innymi nawierzchniami wykonanymi z materiałów sypkich, czego przykładem może być kruszywo łamane.

Tradycyjne płyty mają wymiary 2×2 m i 2×3 m z możliwością ich modelowania w każdym wymiarze poniżej parametru 2x3m. Grubość płyty standardowej wynosi 20-25 cm, choć w razie potrzeby, np. wykorzystywania jej jako materiał do podbudowy innej niż w tej technologii, płyty mogą być produkowane w innych, mniejszych grubościach. Ponadto istnieje możliwość zastosowania grubszych prętów wierzbowych, układanych luzem pod płyty, lub kiszki faszynowej jako podkład ,by zwiększyć ich zdolności do rozkładania naprężeń.

Stosujemy też tzw. „krawężnikowanie ”, tzn. wiązki wierzby, długości do 6 m, kołkowane co 1 m w celu zwiększenia zwartości jezdni i poprawienia jej trwałości eksploatacyjnej ( materiał fotograficzny z inwestycji zrealizowanych zostanie przedstawiony na prezentacji).

Na wszystkich z wymienionych polach zastosowań prowadzone są obecnie badania, mające określić maksymalne właściwości funkcjonalne modułu w zakresie podbudowy obiektów.

Poprzez łatwość zastosowania i szybkość w osiągnięciu oczekiwanych efektów oraz możliwość zachowania naturalnej nawierzchni gruntowej wzmacnianych powierzchni, płyta wierzbowa może być zastosowana także w przypadku dojazdu do urządzeń łowieckich, w podbudowie ścieżek dydaktycznych, parkingów leśnych, szlaków rowerowych, pól biwakowych, ścieżek dydaktycznych, paddocków i wielu innych obiektów.

Stwarza też możliwość zachowania naturalnej pokrywy zielnej, utrzymanie naturalnych stosunków wodnych, nie wymaga wymiany gruntów słabonośnych. Obiekty wykonane w technologii podbudowy z płyt wierzbowych nie stanowią przeszkód migracyjnych dla małych zwierząt, nie posiadają wpływu na sąsiadujące z nimi zbiorowiska roślinne. Budowa takich obiektów, szczególnie fragmentów lub całych dróg w lasach, nie powoduje konieczności stosowania tak dużych wylesień jak w technologiach tradycyjnych.

Płyta wierzbowa jest zatem, naszym zdaniem, doskonałym rozwiązaniem w projektach wzmacniania nawierzchni komunikacyjnych lub wypoczynkowo – rekreacyjnych, gdyż zachowuje wymóg stosowania naturalnych materiałów nie rujnując estetyki terenu.

Proponowane rozwiązania będąc co prawda delegowane do zastosowania na gruntach trudnych, mogą być wdrażane prawie w każdych warunkach gruntowych.